Onderwerp: FESTIVAL, LIVE

23 Mei '07 - 19:17

Weinig “echte” jazz op eerste dag The Hague Jazz

James Carter Nueva Manteca Quincy
Door René de Hilster met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor groter)
World Forum Convention Center Den Haag – 18 mei 2007


Na het verdwijnen van het North Sea Jazz festival (NSJF) leek er wat betreft jazz in Den Haag een gat te vallen. De scheiding van het NSJF en Den Haag was op cultuur en op economisch gebied een behoorlijke aderlating. De gemeente Den Haag gaf dan ook te kennen dat zij bereid was om een nieuw initiatief te ondersteunen met subsidie. Van de zestig ingezonden plannen koos de gemeente uiteindelijk voor het Pure Jazz Fest. Terwijl dit alles aan de gang was besloot ondernemer Ruud Wijkniet om zelf “iets” op poten te zetten maar dan wel in de vertrouwde omgeving van het Congrescentrum. In een luttele vier maanden wist hij The Hague Jazz uit de grond te stampen. De eerste versie van dit nieuwe festival was zo succesvol dat een tweede editie niet kon uitblijven. Ditmaal ondersteund door de gemeente Den Haag.

The Hague Jazz (THJ) speelt overduidelijk in op de sentimenten van de begin jaren van het NSJF. Het festival maakt dan ook gebruik van de blauwdrukken van haar grote broer; het meerdere zalen concept, een diversiteit aan artiesten, andere uitingsvormen zoals beeldende kunst en natuurlijk de bierpomp. Ook de programmering lijdt onder het NSJF euvel, vooral veel randgebeuren en maar weinig “echte” jazz. Van de éénenveertig optredende acts op de eerste dag konden er maar acht worden gerekend tot de categorie echte jazz. Lees meer

Aantal woorden: 1071 woorden.

Onderwerp: FESTIVAL, LIVE

21 Mei '07 - 16:11

Keistadjazz festival in Amersfoort swingt

Room Eleven Gino Vanelli Rita Reijs
Tekst en beeld van Eric van Nieuwland (klik voor vergroting).
Gezien op 12 en 13 mei 2007.


Het weer voorspelde niet veel goeds maar ondanks wat spetters werd het toch erg gezellig in Amersfoort. De programmeringscommissie van Stichting Keistad presenteert vol trots een prachtig programma met grote en klinkende namen, topartiesten uit binnen- en buitenland, bijzondere formaties en doorbrekende talenten. Amersfoort Jazz presenteerde klinkende namen zoals Gino Vanellli, Trijntje Oosterhuis met het Jazzorchestra of the Concertgebouw, 'Europe's First Lady of Jazz' Rita Reys met combo Peter Beets, Saskia Laroo, Boris, Hans Dulfer met DJ Kikke, Barkman & Helder. Andere topacts op het programma zijn Louis and the Losers, Get the Funk, Jazzed to the Max, Monique Klemann, Sanna van Vliet & Ferdinand Povel, Dick de Graaf & Trio Nuevo (Jazz meets Tango), Stefan Lievestro Sextet, Artishock's Perron 5B, Tamara Maria Combo, Johnny Tevreden Dyakti, Stormvogel's Ladybirds, Alter Ego & Tineke Postma (JazzPoetry) en natuurlijk de Amersfoortse Big Band On the Move met special guest Jan Wessels.

De 'Artist in Residence' was Gino Vanelli en dit was voor velen een uitgelezen kans hem live te zien optreden. Gino woont sinds een jaar in Amersfoort dus dit was een thuiswedstrijd voor hem. Vrijdag 11 mei had hij een masterclass gegeven, zaterdag trad hij op met The Houdini Horns en zondag gaf hij een intiem concert samen met pianist Michiel Borstlap in de St Aegtenkapel. Lees meer

Aantal woorden: 764 woorden.

Onderwerp: FESTIVAL

20 Mei '07 - 14:42

Veel grote namen op North Sea Jazz 2007

Na een succesvolle start in Ahoy van North Sea 2007 dit jaar de tweede editie in het Rotterdamse. Zoals eigenlijk het beeld van de laatste jaren laat zien ook in 2007 weer een brede programmering.

Als jazzwebsite kijken we natuurlijk eerst naar de “echte” jazz. NSJF komt met een aantal grote namen op dat terrein. Wat dacht u van McCoy Tyner trio met Gary Bartz, Roy Hargrove, het duo Chick Corea/Gary Burton. bassist Ron Carter, de pianisten Randy Weston & Hank Jones, The SFJazz Collective met onder meer Joe Lovano aan boord, Joshua Redman trio, Ornette Coleman en natuurlijk de artist in residence Wynton Marsalis. Lees meer

Aantal woorden: 257 woorden.

Onderwerp: FESTIVAL

20 Mei '07 - 12:18

Dag van de Nederlandse Jazz voorziet in behoefte

Dag van de Nederlandse Jazz Dag van de Nederlandse Jazz Dag van de Nederlandse Jazz
Tekst en beeld van Mieke Kreunen (klik voor vergroting)

Reeds lang van te voren was de eerste Dag van de Nederlandse Jazz volgeboekt. De toegang was gratis en belangstellenden konden zich via internet inschrijven en dat waren er velen. Het evenement dat op 11 mei j.l. plaatsvond is een initiatief van de Stichting JazzNL ondersteund door Buma Cultuur.

Het idee was om - à la Groningse Noorderslag - een treffen te organiseren tussen musici, boekingskantoren, radiostations, media, platenmaatschappijen, conservatoria, clubs, festival en vele anderen die op één of andere manier betrokken zijn bij de Nederlandse jazz. Overdag was er een Jazzmarkt waar veel van bovengenoemde betrokkenen hun producten aanboden en druk genetwerkt werd, net als in het café gedeelte ernaast. Een speciaal plein was ingericht voor rechtenorganisaties, subsidiënten en ondersteuners en opmerkelijk was dat het daar het rustigst was. Lees meer

Aantal woorden: 661 woorden.

Onderwerp: LIVE

17 Mei '07 - 13:18

Jean ‘Toots’ Thielemans in het Bimhuis: what a wonderfull world!

Toots Thielemans Toots Thielemans Toots Thielemans
Door Hans Frederiks met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor groter)

Met wie speelde Jean ‘Toots’ Thielemans eigenlijk niet? Hij speelde met Charlie Parker, Miles Davis, Shirly Horn, Peggy Lee, Ella Fitzgerald, Jaco Pastorius, Paul Simon, noem maar op! Iedereen kent de klassieke filmmuziek voor Midnight Cowboy of The Getaway. Het is dan ook niet verwonderlijk dat ruim voor aanvang van het concert in het uitverkochte Bimhuis de mensen al om kwart voor zeven staan te dringen om toch maar een goed plekje in de zaal te krijgen. Het is ook bijzonder om Toots Thielemans in de intieme sfeer van het Bimhuis te kunnen zien en horen spelen. Vaak speelt hij in veel grotere zalen. Lees meer

Aantal woorden: 637 woorden.

Onderwerp: INTERVIEW, VERWACHT

14 Mei '07 - 07:41

Robin McKelle: 'Voor mij zit Sarah Vaughan op een andere planeet!’

Robin McKelle Robin McKelle Robin McKelle
Door Hans Frederiks met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)

Robin McKelle bracht de cd 'Introducing' uit die insloeg als een bom en inmiddels reist ze de wereld over om haar album te promoten. Zo was ze een aantal maanden geleden in Amsterdam voor een uitverkocht optreden in het Bimhuis waar Jazzpodium al eerder over schreef. Nu treedt ze binnenkort op bij The Hague Jazz. Jazzpodium had een interview met haar, waarin ze vertelt over de totstandkoming van die cd, haar muzikale invloeden en de 2000 bruiloften waar ze zong voordat ze de kans kreeg om die cd te maken.

Naar wat voor muziek luisterden jouw ouders toen je jong was en waarnaar luisterde jij?
‘Ik luisterde nog niet erg naar jazz, het was voornamelijk popmuziek. Ik luisterde pas naar jazz toen ik een jaar of 13, 14 was, in de muzieklessen die ik in die tijd op school kreeg. Als een typisch Amerikaanse puber luisterde ik naar Whitney Houston of Mariah Carey, die populair waren in die tijd. Mijn vader reisde toen ik jong was, onder andere naar Brazilië. Daarvandaan nam hij bossanova en zo mee, maar het sprak me niet zo erg aan. Mijn moeder zong in een koor van de katholieke kerk. Ik zong bij haar in het koor. Zij bepaalde daar wat er gezongen werd, eigentijdse christelijke muziek. Ik zong altijd al en zong ook veel met haar; geen gospel, maar katholieke gezangen, soms een beetje gregoriaans, maar meestal in het Engels.’ Lees meer

Aantal woorden: 1938 woorden.

Onderwerp: LIVE

05 Mei '07 - 08:38

Porgy en Bess door Frank Groothof

Porgy en Bess Porgy en Bess Porgy en Bess
Tekst en beeld van Eddy Westveer (klik voor vergroting)
zaterdag 28 april 2007, Grote Kerk, Terneuzen


Op het verlaten podium staan wat stoelen met muzieklessenaars. Er ligt een contrabas en er staan een saxofoon en een gitaar in een standaard gereed. Het podium oogt alsof er een voorstelling is geweest en gereed gemaakt moet worden voor de volgende avond. Van rechts komt een in blauwe werkkleding gehulde schoonmaakploeg het toneel op. Eén van de schoonmakers weet te vertellen waar de voorstelling van die avond, Porgy en Bess, over gaat. Een andere schoonmaker wordt geïntrigeerd door de gitaar en begint er een beetje aan te plukken. Zo begint langzamerhand het echte verhaal van Porgy en Bess beeldend te worden.

De leden van de schoonmaakploeg transformeren op natuurlijke manier in de kernfiguren van Gershwin’s opera. De slechterik Crown, de droompoederleverancier Sportin’ Life, de kreupele en sympathieke Porgy en de mooie Bess worden op overtuigende manier uitgebeeld. Het oorspronkelijke verhaal speelt op Catfish Row, waar er na een dag zware arbeid op de katoenplantages gedobbeld en gedronken wordt. Op het toneel wordt nog even gediscussieerd over het zwart schminken van de acteurs, maar de verteller zegt dat dat niet hoeft; “ze zien toch wel dat we geen negers zijn”. Dit is een vaak omstreden punt geweest, want Gershwin had via testament geregeld dat uitvoering alleen mocht door zwarte acteurs en actrices. Lees meer

Aantal woorden: 608 woorden.

Onderwerp: LIVE

04 Mei '07 - 09:28

ZENG! HAN BENNINK 65!

Han Bennink 65 Han Bennink 65 Han Bennink 65
Tekst en beeld van Louis Obbens
21 april 2007, BIMHUIS


Gelijk de ‘oude’ meester, improvisator en vernieuwer, op de ‘wereldse’ voetbalvelden , vierde Han Bennink (Zaandam, 17/04/42) op 21 april 2007 zijn kroonjaar. Daar waar J.C. (25/04/47) groteske media-aandacht krijgt was ook de relatief overweldigende aandacht voor H.B. van met name de schrijvende media alsmede zijn party in het BIMHUIS veelzeggend. Waarbij aangetekend dat het voetbalidool, zijn actieve periode allang heeft afgesloten en slechts onnavolgbaar als analyticus het brede publiek bedient. Han Bennink,vernieuwend maar ook controversieel muzikant, slagwerker en beeldend kunstenaar, is echter nog ‘full in swing’.

In het bomvolle en al tijden uitverkochte BIMHUIS, werd z’n verjaardag, onder de titel ‘ZENG! HAN BENNINK 65!’ (Zeng is oud Zaans voor klap of slag), op integrale wijze gevierd. Naast een drie uur durende muzikale happening was ook de aankleding door middel van het toegangsbewijs, reisimpressies en een buffet geheel gewijd aan Ethiopië. Lees meer

Aantal woorden: 886 woorden.

Onderwerp: LIVE

03 Mei '07 - 15:08

Eric van der Westen's Quadrant Extended

Eric van der Westen's Quadrant Extended Eric van der Westen's Quadrant Extended Eric van der Westen's Quadrant Extended
Beeld en tekst van Louis Obbens (klik voor vergroting)
20 april 2007, Paradox


Daar waar wij jeugdigen, eind jaren zeventig, serieuze en vooral minder serieuze inspanningen op school aflosten met pogingen muziek te maken, trok de jonge, zeer vriendelijk ogende en ambitieuze Eric van der Westen er op uit. In eerste instantie met de gitaar in een foedraal, opgewekt maar doelgericht, op de fiets. Later ging hij op imposante wijze met een enorme contrabas, door ons gade geslagen, met de stadsbus op weg naar de muziekschool.

Inmiddels moeten wij vaststellen dat deze zich doorontwikkelde en in de Jazz gearriveerde muzikant (Contrabas/Basgitaar) en componist de doelstelling uit zijn vroege jongensjaren heeft behaald. Dit geldt zeker voor zijn, in een tijdsbestek van twee jaar in afzondering geschreven, Magnus Opus: de 15 delige suite 'The World Over'.

Het eerste deel van de suite is in 2004 op het internationale jazz festival van Rotterdam, vol technische aanloopproblemen, in première gegaan. Een jaar later is pas het tweede deel voltooid. De titel suggereert dat van der Westen de bijna onmogelijke uitdaging is aangegaan te komen tot een kruisbestuiving van jazz/geïmproviseerde muziek met vele andere muzikale verschijningsvormen. Daar komt nog bij dat van der Westen dit becommentarieerd wil laten plaatsvinden. Geheel tegen de huidige maatschappelijk tendens in lijkt hij het publiek een boodschap van verdraagzaamheid en sociale rechtvaardigheid te willen meegeven. Lees meer

Aantal woorden: 580 woorden.

Onderwerp: LIVE

02 Mei '07 - 16:59

Jazz at the Zoo 1 - A swinging affair

Scott Hamilton (foto Leo Drughorn) Jazz at the Zoo (foto Leo Drughorn) Gastvrouw Denise Jannah in gesprek met hoofdsponsor Paul van Roon (foto Leo Drughorn)
Door René de Hilster met foto's van Leo Drughorn en Mieke Kreunen
(klik voor vergroting). Koningszaal Artis 11 april 2007


Jazz in of beter gezegd bij de dierentuin is niet helemaal nieuw. Ruim voordat ik deze wereld betrad hadden ze in Den Haag al het lumineuze idee om deze twee te combineren. Over de ambiance van toen kan ik weinig vertellen maar die zal vast niet zo mooi zijn geweest als zalencentrum van Artis. Zonder meer een prachtige locatie daar aan de Amsterdamse Plantage Middenlaan. Ik was nog even bang dat het akoestisch een ramp zou worden. Een hoge zaal met een vrij laag en behoorlijk bekleed is de wand ingebouwd podium zijn niet echt de randvoorwaarden voor een goed geluid. Gelukkig heeft de geluidsman van dienst de zaak goed ingeschat en de zaal voorzien van meerdere ondersteuningsspeakers waardoor het allemaal niet al te hard hoefde en te veel galm voorkomen werd. De organisatoren hebben natuurlijk niet voor niets voor deze locatie gekozen want de opbrengsten zijn vooral ter ondersteuning van Artis. Als tegenprestatie gaf Artis voor het concert een rondleiding door de dierentuin. Erg bijzonder om in de avonduren in een bijna (door mensen) verlaten dierentuin rond te dwalen. Lees meer

Aantal woorden: 939 woorden.