Onderwerp: LIVE
30 September '06 - 18:38
VOER CD Presentatie 'Bite': voer voor je oren!
Door Sandra de Leeuw met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Het Amsterdamse
Bimhuis was op 27 september jl. het toneel van de CD-presentatie van de formatie VOER, geformeerd rond zangeres Vera van der Poel en violist Oene van Geel. Het concert van VOER was tevens het openingsconcert van het festival B-Oost, dat vier dagen lang frisse geluiden in de diverse podia aan de Amsterdamse Docklands heeft geprogrammeerd. Het nieuwe VOER bracht stukken van hun debuut-CD ‘Bite’ ten gehore. En hoe! VOER weet van begin tot eind te boeien, met een aaneenschakeling van allerlei stijlen, die behendig door elkaar gemixt worden.
Lees meer
Aantal woorden: 812 woorden.
Onderwerp: VERWACHT
30 September '06 - 17:14
Gary Lucas met Jozef van Wissum in Vrije Geluiden
Tekst het Patronaat Haarlem foto's Hans Speekenbrink
Gary Lucas is misschien wel één van de bekendste gitaristen ter wereld. Vele geprezen solo-albums, een Grammy-nominatie en muziek schrijven voor films en televisie, het is dagelijkse kost voor Gary Lucas. Toch is hij vooral bekend als ‘ontdekker’ van wijlen Jeff Buckley.
Lucas nam Jeff op in zijn toenmalige band Gods and Monsters, en schreef samen met Buckley zijn grootste hits 'Grace' en 'Mojo Pin'. Zijn andere 'claim to fame' , naast zijn prachtige solowerk natuurlijk, is het feit dat hij 5 jaar heeft gewerkt en gespeeld met de welbekende Captain Beefheart!
Lees meer
Aantal woorden: 272 woorden.
Onderwerp: LIVE
25 September '06 - 16:44
Tom Harrell, communiceert uitsluitend via zijn trompet
Tekst en foto's Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Ik ga vanavond naar het Bimhuis naar Tom Harrell zei ik tegen de opnametechnicus van de studio waar ik tijdens een cd opname aan het fotograferen was. Ken je hem? Jazeker zei de man die honderden jazzmuzikanten in zijn studio voorbij had zien komen. Dat is die autistische trompettist die zo fantastisch speelt?
Tom Harrel, door Downbeat drie keer tot trompettist van het jaar is gekozen, communiceert eigenlijk alleen maar via zijn trompetspel en weet zoveel jazzliefhebbers te raken dat het Bimhuis nagenoeg uitverkocht is. Tom wordt in menig opzicht beperkt door zijn ziekte
paranoïde schizofrenie, maar heeft met behulp van medicatie, een supporting omgeving waarin zijn vrouw Angela een grote rol speelt en vooral zijn eigen passie, zijn handicap voor een groot deel gecompenseerd.
Lees meer
Aantal woorden: 626 woorden.
Onderwerp: VERWACHT
23 September '06 - 07:28
Vrije Geluiden uitzending met VOER geofferd voor het wielrennen
Foto's Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Uitzending van Vrije Geluiden met VOER, de groep rond o.a Oene van Geel, Vera van der Poel en Jeroen van Vliet gaat deze zondag niet door.
Een bericht van de VPRO:
Vrije Geluiden vervalt dus door het WK wielrennen, een ingreep van de netcoördinator nieuwe stijl.
Dit zijn de alternatieven, zondagmorgen om 10.30 uur 24 september:
www.vrijegeluiden.nl
Lees meer
Aantal woorden: 264 woorden.
Onderwerp: LIVE
20 September '06 - 14:25
Raul Midón in Paradiso
Door Aukje met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Gezien op 18 september 2006
Krap een half jaar geleden stond Raul Midón in Paradiso als voorprogramma van Lizz Wright. En wat een voorprogramma vaak niet lukt, lukte hem wel: de zaal platspelen. Het resulteerde in het uitverkopen van zijn cd’s in de hal van Paradiso.
Op 18 september is hij zelf de ster van de avond. Marike Jager, de zangeres die in 2003 de Grote Prijs van Nederland (singer/songwriter) won, mag het publiek vooraf opzwepen. Hoewel ze het goed doet, blijft het publiek bij de bar hardop praten. Wat Raul Midón een half jaar geleden wel lukte, krijgt zij niet voor elkaar.
Lees meer
Aantal woorden: 842 woorden.
Onderwerp: FESTIVAL, VERWACHT
19 September '06 - 11:15
Lezersactie: 5 x 2 gratis kaarten voor internationale 'old stars' op WORLDGRANNY FESTIVAL
Op zondag 24 september aanstaande vindt in Vredenburg, Utrecht het WorldGranny Festival plaats. Senioren-artiesten van wereldformaat bundelen hun ervaring en vitaliteit om de aandacht te vestigen op de situatie van ouderen in ontwikkelingslanden: Manu Dibango, Liesbeth List, Tania Maria, Taraf de Haidouks en andere sterren. Taraf de Haidouks zagen we eerder dit jaar op het Gipsyfestival en hun optreden is een echte belevenis (lees
hier het artikel).
Lezersactie
LIESBETH LIST, TANIA MARIA, TARAF DE HAIDOUKS E.A. op zondag 24 september
Onder de lezers van Jazzpodium.nl (en Cultuurpodium.nl) worden 5 maal 2 GRATIS kaarten voor het WorldGranny Festival verloot (ter waarde van € 35,- per stuk). Meer informatie over het concert vind je in de
nieuwsberichten en over de actie hieronder.
Lees meer
Aantal woorden: 254 woorden.
Onderwerp: LIVE
18 September '06 - 17:25
Archie Shepp, de zingende saxofonist
Door Marina den Hartog met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Donderdagavond 14 september trad de vermaarde saxofonist Archie Shepp op in een uitverkocht
Bimhuis. Het optreden van het Archie Shepp Quartet begon ruim een half uur later dan was aangekondigd, wat hier en daar in de zaal tot ergernis leidde. Bij drukbezochte concerten komen veel mensen soms wel een uur voor aanvang van het concert naar het Bimhuis in de hoop een goede zitplaats te bemachtigen. Voor wie met openbaar vervoer reist, is het van belang dat concerten op tijd beginnen, want er moet nog een laatste trein worden gehaald. Soms verlaten mensen de zaal tijdens het concert, wat reuze hinderlijk is, omdat ze anders de trein missen.
Lees meer
Aantal woorden: 848 woorden.
Onderwerp: FESTIVAL, LIVE
18 September '06 - 00:00
Festival de Muzen: nieuw, eigenzinnig en supergezellig!
Door Mieke Kreunen met foto's van Hans Speekenbrink en Mieke Kreunen
(klik voor vergroting)
Je zou zeggen dat er genoeg festivals zijn in Nederland om alle muziekliefhebbers aan hun trekken te laten komen. Toch zijn er af en toe nieuwe initiatieven die iets extra's toevoegen aan de al overvolle festivalagenda door een interessante en avontuurlijke programmering. Festival de Muzen is zo'n initiatief en is een vervolg op de jazzinitiatieven van Stichting Tubinares op het gebied van jazz, poëzie en kunst. De Baarnse pianist Stormvogels is bedenker, initiator, programmeur en organisator van dit nieuwe festival op 8, 9 en 10 september in Theater De Speeldoos te Baarn.
Even in vogelvlucht een blik in wat Festival de Muzen allemaal te bieden had in het driedaagse programma. De opening van het festival kwam op rekening van schrijver/dichter Bernlef wiens optreden werd begeleid door improviserend musicus Guus Janssen op piano. Daarna stonden ook nog ondermeer de Baarnse dichter Thomas Möhlmann, singer/songwriter Suzanne Lena en het Robert Rook Trio op het menu. Bijzonder was het trio van pianist Rob van den Broeck, slagwerker Onno Witte en Stormvogel in de rol van dichter en synthesizerspeler. Het Loet van der Lee Quartet presenteerde er bovendien op 8 september hun nieuwe CD 'Playsome'.
Lees meer
Aantal woorden: 887 woorden.
Onderwerp: VERWACHT
16 September '06 - 17:48
Amina Figarova Septet -min een- Zondag in Vrije Geluiden
Tekst Vrije Geluiden foto Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Vanuit Bakoe, verwierf Amina Figarova succes als klassiek pianiste in haar geboorteland Azerbeidzjan. Vanuit Nederland waar ze nu woont, verwierf ze internationale erkenning als jazzmusicus. Naast de geografische grenzen die ze overging, bewandelde ze ook muzikaal onbegaanbaar geachte wegen. Ze vond een een eigen stijl waarin fusion, funk en pop beïnvloed worden door elementen uit jazz, latin en reggae. Met haar orkest speelt ze op grote festivals en in beroemde clubs. En soms wordt ze ineens uitgenodigd mee te spelen in een American All Star Band met beroemdheden als Claudio Roditi, Larry Corryell, James Moody en Rufus Reid. Deze Dame brengt met haar magische swing, een volstrekt eigen ding!
Uitzending: zondag 17 september om 10.30 uur op Nederland 1
Aantal woorden: 157 woorden.
Onderwerp: VERWACHT
16 September '06 - 11:36
10 Gratis kaarten Léah Kline in Cristofori voor snelle reageerders
foto links E. Melchior foto's midden en rechts Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Morgenavond (zondag) vind het plaats in het Amsterdamse Cristofori: de Amerikaanse Léah Kline met Nederlandse begeleiding!
Jazzpodium.nl stelt namens organisator René van Beeck 2x5 gratis kaarten ter waarde van € 17,50 beschikbaar voor snelle reageerders die voor morgenmiddag 16:00 uur een email sturen met CRISTOFORI in de subject regel. Toewijzing op volgorde van binnenkomst.
De Amerikaanse Léah Kline is een ervaren artieste, die haar sporen heeft verdiend in veel verschillende genres: zang, dans, theater en cabaret. Zij speelde in musicalproducties als 42nd Street, Musicals in Ahoy! en There's No Business Like Show Business. Met haar eigen Cabaret Show maakte zij een tournee langs de Nederlandse theaters.
Chris Strik behoort tot de Nederlandse topdrummers. Niet alleen is zijn spel een lust voor het oor maar ook op zijn mimiek raak je niet uitgekeken.
Piano en Bas zijn in goede handen bij Dick Balthaus en organisator René van Beek, waarvan de laatste ons steeds maar weer verrast door op verschillende locaties kwaliteits musici bij elkaar te brengen.
Léah Kline (vocals), Dirk Balthaus (piano), Chris Strik (drums), René van Beeck (contrabas)
Léah Kline
website
Dirk Balthaus
website
Chris Strik
website
Losse kaarten aan de deur € 17,50 (€ 14,- met 65+, Stadspas, CJP & studentenkaart) Tot en met 18 jaar gratis!
Meer info over o.a. abonnementen en voorverkoop op de
website van René van Beeck
Aantal woorden: 263 woorden.
Onderwerp: LIVE
15 September '06 - 14:54
Zomer Jazz Fiets Tour 2006 – volle kerken voor jazz
Door Liesbeth Beeftink met foto's van Jan Luursema
Samen met fotograaf Jan Luursema ging ik als razende reporter per Vespa op pad om een aantal jazzmuzikanten op locatie te horen en te zien. De regen maakte dat we van de uitgestrekte landerijen niet echt genoten maar zo snel mogelijk de weg naar de volgende halte aflegden. Eerste stop was in
Leegkerk, een dorpje dat niet meer dan 20 huizen telt en een kerk. In dit kerkje stond het Roppongi trio, drie mannen - Frans Vermeerssen, Hans Sparla en Joop van Erven - een trombone, een accordeon, drums. De biografie van dit trio belooft muziek die voortborduurt op de afrobeat-ritmes van Tony Allen. In werkelijkheid ontbreekt een bas die de muziek stuwt en is het spel van de heren melodieus maar niet vlammend en puntig zoals afrobeat moet zijn. De galmende kerkakoestiek helpt ook niet echt. Een treffender omschrijving is misschien: poëtische en speelse muziekstukken met titels die naar verre oorden doen verlangen. Onderhoudende jazz.
Lees meer
Aantal woorden: 884 woorden.
Onderwerp: LIVE
15 September '06 - 14:53
Zomer Jazz Fiets Tour 2006 – proloog
Door Liesbeth Beeftink met foto’s van Jan Luursema (klik voor groter)
De Zomer Jazz Fiets Tour is een Gronings begrip waar jazzliefhebbers uit de Randstad en verder met fiets en al voor afreizen naar het Noorden. Helaas geen zomerzon deze keer maar buien. Fietsers getooid met poncho's trotseerden de regen. Ze kwamen voor de muziek. En die was overal. In middeleeuwse kerken, boerenschuren, op hooizolders en in de plaatselijke manege stonden fanfarejazz, Afrikaanse swingjazz en bebop.
Lees meer
Aantal woorden: 590 woorden.
Onderwerp: INTERVIEW
14 September '06 - 11:20
Interview Tom Beek in Sonic Wood & Brass
Tom Beek - Sideman op eigen benen
Interview door Angelique van Os uit Sonic Wood & Brass Alle foto's van Hans Speekenbrink
Hij speelde als sideman mee op 75 albums van andere artiesten. Bracht afgelopen jaar zijn eigen debuutalbum White & Blue in eigen beheer uit; de helft van de nummers componeerde hijzelf. Nu denkt hij alweer aan een tweede plaat en misschien een derde; hij speelde tweemaal op het North Sea Jazz Festival. Veelzijdige saxofonisten als Tom Beek (1969) zijn schaars. “Muziek maken moet van binnenuit komen.”
In zijn bestelbusje crossen we door het centrum van Utrecht.“Waarom zouden we op een terrasje gaan zitten terwijl ik een heerlijke tuin heb,” zegt een glunderende Tom Beek. Thuis aangekomen worden we begroet door de Mechelse herder Siem, die ook op zijn eigen ontworpen cd-hoes te vinden is. Het is al snel duidelijk dat alles waar Beek een sterke band mee heeft op de een of andere manier terug te vinden is in zijn muziek.
Lees het volledige artikel:
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Omslag
Sonic Wood & Brass
website
Tom Beek
website
Aantal woorden: 203 woorden.
Onderwerp: CD besprekingen
09 September '06 - 10:59
VOER
VOER
Bite
Gisteren kreeg ik hem in handen de nieuwe cd van 'Voer'. Al eerder had ik de afbeelding gezien van de strakke hoes met de Locust. Wat zou me nu weer te wachten staan..
Lees meer
Aantal woorden: 398 woorden.
Onderwerp: LIVE
08 September '06 - 23:39
Elvis Costello & Metropole Orkest - Jazz & More
Door Aukje met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
Elvis Costello en het Nederlandse Metropole Orkest, het lijkt een rare combinatie voor iemand die zijn roots heeft in de punkrock en new wave. Maar Elvis Costello heeft in de afgelopen jaren bewezen vele muzikale kanten te hebben en zijn hand niet om te draaien voor klassiek, opera of jazz. Nu hij ook nog met de bekende jazz-zangeres Diana Krall is getrouwd, vormt jazz helemaal geen obstakel meer. En dat het geen obstakel is, horen we tijdens zijn optreden in de Heineken Music Hall, waar hij begeleid wordt door het Metropole Orkest. ‘Een orkest en bigband ineen’, vertelt hij.
Ze traden al eens eerder samen op. In 2004 tijdens het North Sea Jazz Festival en in het Lincoln Center in New York. Die samenwerking beviel goed, en enkele opnamen ervan verschenen dit jaar op de cd ‘My flame burns blue’.
Een jazz-artiest laat traditiegetrouw de band beginnen met een instrumentaal nummer. Zo ook hier. Luisteren en kijken naar het Metropole Orkest is al een muzikale belevenis op zich. Onder leiding van dirigent Alan Broadbent horen we een verscheidenheid aan instrumenten, inclusief drum, die perfect op elkaar zijn ingespeeld. Als ze het tweede nummer ‘Clubland’ inzetten betreedt Elvis Costello onder luid applaus het podium. In zijn smoking met vlinderdasje begint hij te zingen. Het orkest en de stem van Elvis Costello lijken elkaar even niet te kunnen vinden, alsof hun geluiden niet samensmelten. Maar misschien is de combinatie even wennen.
Bij het derde nummer is de gewenning daar en wordt het kwalitatief gezien alleen maar beter. Zeker het gedeelte na de pauze mag een stuk spannender heten dan het deel ervoor. In het tweede gedeelte zingt hij zelfs vier ballads achter elkaar, voor de Elvis Costello-fan ongekend.
Een echte jazz-zanger is Costello niet. Een echte zanger niet eens, zeggen sommigen. Maar hij brengt met zijn stem emoties over, zoals weinigen dat kunnen. De snik is duidelijk hoorbaar is zijn stem. En al bezit hij niet de traditionele jazz-timing, met lef compenseert hij veel. Hij vult de zaal regelmatig met harde hoge uithalen, afgewisseld met zacht gefluister.
Soms vertelt hij in het kort over het ontstaan van een nummer. Bij het prachtige ‘She’ hadden de schrijvers Charles Aznavour en Herbert Kretzmer hem gewaarschuwd dat het nummer, soundtrack voor de film Notting Hill, zijn carrière zou ruïneren. Het onverwachte gebeurde: in vele landen was het een nummer-1 notering.
Het reggaenummer ‘Watching the Detectives’ dat op zijn debuutalbum ‘My aim is true’ uit 1977 verscheen, is stevig onder handen genomen en omgeturnd tot jazznummer. De meneer naast mij moet er erg om lachen, maar zingt vol overgave luidkeels mee.
Bij ‘Almost Blue’, dat een beetje rommelig klinkt, neemt hij de pianopartij over van zijn vaste pianist Steve Nieve die op zijn beurt soleert op melodion.
Het eind van de tweede set wordt afgesloten met ‘God give me strength’ dat de zaal uitknalt, zó goed. Het zou de perfecte afsluiter van de avond zijn, ware het niet dat Elvis Costello tot twee maal toe terugkomt voor enkele toegiften. Toegiften die niet altijd even goed klinken, en het niveau van de avond iets laat dalen.
Als hij met zijn gitaar voor de microfoon staat, klaar om te beginnen met één van de laatste nummers van de avond, schreeuwt een dame uit het publiek ‘I want you!’. De publieksfavoriet is nog niet ten gehore gebracht. Hij glimlacht. ‘Sorry love, I’m taken’, antwoordt hij droogjes, waarop hij de eerste tonen van datzelfde, nog altijd wonderschone nummer inzet.
Niet alle teksten kent hij uit zijn hoofd, hij gluurt regelmatig naar de blaadjes op de muziekstandaard die voor zijn neus staat. Ook de namen van de solerende orkestleden moet hij steeds navragen aan de violiste naast hem. Het hoort bij hem, net als zijn clowneske trekken, die versterkt worden door zijn grote bril en omvang. Hij kan net zo goed doorgaan voor stand up comedian.
De eind van de avond wordt, ook al traditiegetrouw, volledig akoestisch afgesloten. Een paar nummers eerder had hij reeds iedereen opgeroepen zijn stoel te verlaten en vooraan te komen staan, nu blijkt waarom: er wordt onversterkt gespeeld en gezongen. Het maakt de sfeer intiemer, zeker als hij het publiek laat meezingen. Drie uur later verlaat het publiek met een goed gevoel de zaal. Het was een lange zit, maar zo voelde het absoluut niet.
Elvis Costello -
website
Metropole Orkest -
website
Aantal woorden: 815 woorden.
Onderwerp: LIVE
03 September '06 - 21:09
Hein Van de Geyn's Baseline & John Abercrombie opent nieuwe jazz-seizoen
Door Mieke Kreunen met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Een avondje Baseline is altijd een genoegen en helemaal als het trio wordt versterkt met een fantastisch gitarist als John Abercrombie. Dat moeten veel mensen hebben gedacht want toen ik om vijf voor negen de trap op liep naar het
Bimhuis stond er nog een enorme rij voor het loket. John Abercrombie is een oude bekende van Hein Van de Geyn,
Mr. Baseline himself. John en Hein speelden vroeger samen in een trio met drummer Joe Larbabera. Handig was dat echter niet voor Hein dus toen praktische omstandigheden hem noopten om om te zien naar andere musici om mee te spelen waren gitarist Ed Verhoeff en 'buurman' Hans van Oosterhout een goede keus die al meer dan tien jaar stand houdt.
Een bomvol Bimhuis kon deze avond genieten van een Baseline op zijn best dat door John Abercrombie nog net een vleugje extra pit en body meekreeg. Hein opende het concert met een improvisatie op zijn bas. "Het was niets", zei hij zelf maar dat is bepaald een understatement voor deze bas virtuoos, die in tegenstelling tot veel andere contrabasissten duidelijk veel solo-ervaring heeft. Daarna kwam gitarist Ed Verhoeff het podium op voor het nummer 'Winter' dat gevolgd werd door 'I hear a rhapsody' waarbij ook Van Oosterhout en Abercrombie de gelederen kwamen versterken.
Ikzelf was zeer gecharmeerd van het nummer 'Nightvision' dat zal verschijnen op de nieuwe CD van Baseline waarvoor de heren komende week de studio in gaan. Ook het nummer 'Hermeto', geïnspireerd door de Braziliaanse componist Hermeto Pascual, bracht het publiek aan het swingen op de stoel. In de aankondiging van het Bimhuis wordt gesproken over het dansante spel van Hein Van de Geyn en dat is inderdaad een goede omschrijving van wat Hein doet op het podium. Hoewel hij absoluut geen vedergewicht is danst hij met zijn bas met een lichtvoetigheid die je niet zou verwachten en die het naast een genot om te luisteren ook een prachtig kijkspel maken.
In de pauze spraken we even met de mannen in de catacomben van het Bimhuis en we vernamen dat ze er zelf nog wel een schepje bovenop wilden doen. Dat was ook merkbaar na de pauze toen gestart werd met het nummer 'Akkerman', geïnspireerd door Hein's jeugdheld gitarist Jan Akkerman. Waar in het eerste deel van het concert al was opgevallen hoe goed de gitaristen Verhoeff en Abercrombie elkaar aanvulden, konden de heren in dit nummer hun hart ophalen. Die kans lieten ze zich dan ook niet ontnemen. Het nummer 'Nardis' - een Miles Davis standard - was een logische vervolg, wederom met een hoofdrol voor Verhoeff.
Het concert werd afgesloten met het schitterende nummer 'Serenity' en de 'Tri Tone Blues' en natuurlijk kwamen de musici niet weg zonder toegift. Ik sprak na het concert even met een paar mensen voor wie deze avond een eerste kennismaking was met Baseline en het was overduidelijk dat dit zeer goed was bevallen. Kijk voor meer info over Baseline op de website.
Baselinemusic -
website
John Abercrombie -
website
Aantal woorden: 569 woorden.