Onderwerp: CD besprekingen
28 April '06 - 14:52
MARC VAN ROON
MARC VAN ROON
‘En Blanc Et Noir’ deel 10
Marc van Roon. Die naam deed een belletje rinkelen toen ik deze CD tegenkwam in de platenzaak. Toch maar eens even luisteren… Het bleek dat ik Van Roon kende van zijn werk met saxofonisten Michael Moore en David Liebman.
Lees meer
Aantal woorden: 532 woorden.
Onderwerp: LIVE
28 April '06 - 13:49
Benjamin Herman ontvangt VPRO-Boy Edgar Award in Bomvol Bimhuis
Tekst en Foto's Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Afgelopen Woensdag kreeg Benjamin Herman door Jules Deelder de Boy Edgar Prijs uitgereikt. Dat gebeurde in een uitverkocht en bomvol Bimhuis.
Het publiek bestond voornamelijk uit genodigden. Voor reguliere bezoekers en belangstellenden waren een beperkt aantal kaarten in de losse verkoop beschikbaar. De presentatie gedurende de avond werd verzorgd door hip-hop idool Pete Philly.
Lees meer
Aantal woorden: 239 woorden.
Onderwerp: LIVE
19 April '06 - 17:47
Tuimelende jazz van Avishai Cohen Trio
Gezien: 18 april, Oosterpoort Groningen
Door Liesbeth Beeftink met foto’s van Jan Luursema (klik voor groter)
Avishai Cohen (1970) werd een ‘jazz visionary of global proportions’ genoemd door toonaangevend jazzmagazine Downbeat. Verder staat op Cohen’s cv de samenwerking met Danilo Perez trio en Chick Corea’s sextet ‘Origin’. Maar hij speelde ook met o.m. Alicia Keys, en met de London Philharmonic. Met zijn eigen trio maakte Avishai Cohen in korte tijd twee cd’s: At home (2005) en Continuo (2006) die nog niet uit is maar waarvan live voorproefjes gegeven zullen worden in Groningen. Eerste indruk van Avishai Cohen: een veelbelovend en niet te stuiten jazzmuzikant.
Op het podium staan de muzikanten in een compositie met elkaar, de instrumenten en toebehoren opgesteld. Pianist Sam Barsch zit aan een Steinway vleugel van tien keer zijn eigen grootte, drummer Mark Guiliani bakent zijn speelruimte af met een perzisch tapijt en Avishai Cohen heeft een manshoge speaker achter zich staan.
Lees meer
Aantal woorden: 505 woorden.
Onderwerp: LIVE
18 April '06 - 11:56
Narcissus Quartet – Op z’n best in vrije momenten
Bimhuis Amsterdam 15 april.
Door René de Hilster met foto's van Fred van Wulften (klik voor groter)
In het kader van de promotie van hun nieuwe CD toert het Narcissus Quartet door Nederland en België. De CD van het Narcissus Quartet kende ik al. Een recensie van deze cd vindt u elders op deze site. Ik had echter de groep nog niet live aan het werk gehoord. Afgelopen zaterdag speelde het Narcissus Quartet in het
Bimhuis, voor mij een mooie gelegenheid om ze live aan het werk te zien. Er waren gelukkig meer mensen op dat idee gekomen want het was lekker vol in het Bimhuis.
De naam Narcissus Quartet is nog redelijk nieuw. Aanvankelijk opereerde het kwartet onder de naam van saxofonist Robin Verheyen. En al is de groep nu een coöperatieve unit, Robin is nog steeds de centrale figuur in het kwartet, zijn spel staat duidelijk centraal in deze band. En terecht, hij is een saxofonist die zich kenmerkt door een grote techniek en ideeënrijkdom. Hiermee wil ik de overige leden van het Narcissus Quartet niet tot een keurig begeleidende ritmesectie degraderen, integendeel. Robin wordt constant gevoed en uitgedaagd door de heren van dit trio. Pianist Harmen Fraanje is een avontuurlijke pianist die zowel harmonisch als melodisch heel mooie dingen doet maar ook zeer effectief speelt. Hij weet vaak net dat akkoord of die noot te vinden die de solist lanceert of hem juist op een ander idee brengt.
Lees meer
Aantal woorden: 691 woorden.
Onderwerp: LIVE
15 April '06 - 08:37
Mattheus Passion in Jazz door Egon Kracht & The Troupe
Door Mieke Kreunen met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Mattheus Passion in Jazz. Een jazzinterpretatie van het allerhoogste niveau. zo luidde de aankondiging op de
Jazzkalender. Het hoge niveau werd volledig waar gemaakt maar met jazz had het niet veel te maken. Behalve dan dat er bekende jazzmuzikanten zoals Angelo Verploegen en Jasper le Clerq aan deelnemen. Vandaar hier toch maar verslag van deze wonderlijke uitvoering.
Goede Vrijdag is in ons land dè dag om naar de Mattheus Passion te gaan. NRC•next besteedde vandaag al ruimschoots aandacht aan dit fenomeen dat alleen in Nederland lijkt te bestaan. Cultuurpodium kon natuurlijk niet achterblijven maar koos een bijzondere uitvoering namelijk die van Egon Kracht & The Troupe in
de Meervaart in Amsterdam. Dit unieke programma heeft als titel 'passion, pasión, passione... MATTHEUS PASSION aus Liebe' en die titel past als een handschoen voor iets dat met zoveel liefde is gemaakt en wordt gespeeld.
Lees meer
Aantal woorden: 918 woorden.
Onderwerp: CD besprekingen
14 April '06 - 17:18
B&W QUINTET
B&W QUINTET
'It's about time'
'It's about time' is de verzuchting van twee sterke jonge jazzmusici dat ze dan eindelijk met hun kwintet op cd staan. Maar titel en cd gaan ook over 'time', dat onvertaalbare woord in de jazz voor het spanningsveld tussen maat en ritme dat steeds om persoonlijke invulling vraagt.
Lees meer
Aantal woorden: 291 woorden.
Onderwerp: LIVE
14 April '06 - 16:59
High Brow impro met Ralph Alessi in het Bimhuis
Bimhuis 7 april 2006
Door Elister van de Molen met foto's van Monique Baan (klik voor groter)
De bekendheid van Ralph Alessi laat in Nederland nog wat te wensen over; misschien dat dat er de mede de oorzaak van is dat het Bimhuis niet uitverkocht is. Het Metropool orkest featuring Yuri Honing en Fay Claessen bij de buren van het muziekgebouw aan het IJ zal ook nog wel wat publiek hebben weggekaapt. Toch valt de opkomst bepaald niet tegen. De zaal is goed gevuld met een gezelschap dat wel houdt van een muzikale uitdaging.
Ralph gaat voor de microfoon staan en haalt diep adem. Met een fluwelig klassiek trompetgeluid klinken de eerste noten. Ralph houdt van grote intervallen en gaat duidelijk tonaliteit uit de weg. De eerste vijf minuten lijkt het alsof ik naar een trompetwerk van Bozza aan het luisteren ben. Dan - uit het niets - komt de piano erbij.
Lees meer
Aantal woorden: 588 woorden.
Onderwerp: LIVE
12 April '06 - 17:28
NPS Arena in het teken van Gerard Reve en Michiel Borstlap
Door Mieke Kreunen foto's Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Het hele weekend stonden alle uitingen in de media in het teken van de dood van Gerard Reve. Zo ook het programma NPS Arena waar wij zondag bij de uitzending waren, live vanuit het Bimhuis in Amsterdam. Ingelaste gast voor de gelegenheid was Tom Rooduyn, publicist, die vertelde over zijn contacten met Reve. Hoe hij die ontmoette toen Reve in Geleen woonde en niet onder stoelen of banken stak dat hij de jonge man wel zag zitten (in zijn vossehol zou willen bezoeken zoals Reve dat uitdrukte). Dit ondanks het feit dat Rooduyn duidelijk te verstaan gegeven had dat hij niet - als Reve - de Griekse beginselen aanhing. Natuurlijk kwamen ook nog een paar onlosmakelijk met Reve verbonden thema's aan de orde zoals het geloof, het communisme, het bezoek van de Paus en Reve en het racisme om tot slot uit te komen bij de vraag of Reve ook na zijn dood gelezen zal worden. Rooduyn dacht van wel en voor Reve hoop ik het maar want hij zou geen tweede Van der Helst willen zijn, waar alleen een straat naar genoemd wordt en die verder niemand meer kent.
Ook kwam nog even schrijver Harry Mulish aan het woord waarvan duidelijk is dat het Reve's vriend absoluut niet is. Reve zei over Mulish ooit: "Mulish is vullis en Reve, da's pas leven!".
Lees meer
Aantal woorden: 587 woorden.
Onderwerp: CD besprekingen
11 April '06 - 22:33
NARCISSUS QUARTET
NARCISSUS QUARTET
'Narcissus'
In de jaren 50 was een Europese sound in de jazzwereld een negatief begrip. De Europese sound stond voor slechte drummers, vals spelende bassisten en pianisten zonder goede akkoorden kennis.
Lees meer
Aantal woorden: 471 woorden.
Onderwerp: LIVE
11 April '06 - 21:06
In bad met Lizz Wright
Gezien: Oosterpoort, Groningen - 8 april 2006
Door Liesbeth Beetfink met foto's van Artur Barseghyan (klik voor vergroting)
De kleine zaal van
de Oosterpoort heeft wel iets van een gezellige, gestoffeerde zitkuil. Het publiek zit er zaterdagavond 8 april ontspannen te wachten op Lizz Wright. Eigenlijk zou de jonge jazzzangeres een half jaar geleden al naar Groningen zijn gekomen, maar dat concert was uitgesteld. Nu wijst alles erop dat ze zo het podium op komt lopen, al blijft dat een beetje onwerkelijk als een publiek lang naar een concert heeft uitgezien.
Op het toneel, links en rechts van de microfoon, staan een bos tulpen en brandende kaarsen. In gedimd licht neemt de band haar positie in: Ede Wright en Marvin Sewell op gitaar, Massimo Biolcatie op contrabas en Rock Deadrick op drums. Als het intro van Neil Young’s ‘Old man’ wordt ingezet, verschijnt Lizz Wright. Haar stem stroomt als warm badwater de zaal in.
Lees meer
Aantal woorden: 464 woorden.
Onderwerp: LIVE
11 April '06 - 12:16
Kippenvel bij Dhafer Youssef's Digital Prophecy
Door Mieke Kreunen met foto van Hans Speekenbrink (klik voor groter)
Wie in Tunesië geboren wordt speelt ud. Dhafer Youssef speelt dus ud en dat doet hij virtuoos. En op zijn ud speelt hij allerlei soorten muziek, traditioneel en niet traditioneel en al dan niet met electronica er bij. Maar dat is niet alleen wat deze man zo bijzonder maakt. Ik was indertijd al diep onder de indruk van zijn eerste cd 'Malak' uit 1999, die hij maakte met een internationaal gezelschap musici en die ik via een vriend te horen kreeg. De reden waarom ik zo onder de indruk was van deze man waren zijn zangkwaliteiten die je zelfs vanaf een CD nog rilling over je ruggegraat bezorgen. Zijn stem heeft een ongehoord groot bereik en is loepzuiver tot de hoogste tonen terwijl hij in de lagere registers een schitterend vol en fluweelzacht geluid laat horen. The Guardian schreef over Youssef's stem: "Elke keer als Youssef zijn mond open doet worden we getrakteerd op een geluid dat als het ware de echo van vervlogen eeuwen in zich meedraagt".
Lees meer
Aantal woorden: 811 woorden.
Onderwerp: LIVE
10 April '06 - 21:51
Rein de Graaff Trio & James Spaulding - Bebop & Beyond
Door René de Hilster met foto's van Elvin P. van der Molen (klik voor vergroting)
Rein de Graaff haalt al jaren bekende en minder bekende Amerikaanse solisten naar ons land. Dankzij Rein hebben we al heel wat “vergeten” helden langs zien komen. Meestal doet hij bij zo’n toer ook De Tobbe in Voorburg aan. Vrijdag 7 april was het weer zo ver en kwam het De Graaff trio met als solist altist/fluitspeler James Spaulding laten horen wat echte jazz is.
James Spaulding (1937) is vooral bekend als veel gevraagd sideman. Hij is dan ook op heel wat platen te vinden. Hij stond in de studio met onder meer; Wayne Shorter (The Soothsayer), Freddie Hubbard (Hub-tones, Breaking point), Hank Mobley (A slice of the top, Third stream), Lee Morgan (Standards) en David Murray (Picasso. Hope scope, Octet plays Trane). Dit is slechts een kleine greep uit de ontelbare aantel sessies waaraan hij heeft meegewerkt.
Lees meer
Aantal woorden: 1021 woorden.
Onderwerp: LIVE
09 April '06 - 21:37
Hein van de Geyn meets Lee Konitz in Beauforthuis
Tekst en foto's van Mieke Kreunen (klik voor groter)
"I think you have very good taste", dat was wat Lee Konitz het publiek in het Austerlitze
Beauforthuis mee te geven had als weekendoverdenking. Hij had nog gelijk ook, want de toeschouwers die af waren gekomen op de ontmoeting tussen Hein van de Geyn en Lee Konitz waren echte liefhebbers wie wisten waar ze voor gingen. Op 11 november 1990 debuteerde bassit Hein van de Geyn in een duoconcert met Lee Konitz. Het was het allereerste jazzconcert in het Beauforthuis en één van de eerste keren dat Hein met Lee op het podium stond. Dank zij een tip van Bert van den Brink kwam het indertijd zover. Nu - zoals Hein grapte: "15 jaar en 15 kilo later" - staan ze er weer op hetzelfde podium als laatste van drie concerten in de reeks 'Hein van de Geyn meets...'.
Lees meer
Aantal woorden: 623 woorden.
Onderwerp: LIVE
09 April '06 - 09:19
Fay & Yuri met fluisterzacht en spetterend Metropole Orkest
Muziekgebouw Amsterdam 7 april 2006
Door Mieke Kreunen met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
Zoals door presentator Hans Mantèl werd opgemerkt: "wie op 7 april elders was, zal daar nog spijt van krijgen". 'The place to be' was namelijk in het
Muziekgebouw aan 't IJ waar Yuri Honing en Fay Claassen optraden met het Metropole Orkest onder leiding van Vince Mendoza. Het nagenoeg uitverkochte concert kwam tot stand in nauwe samenwerking met NPS Radio en de Stichting Jazz Impuls (die onder leiding van Bob Hagen erg veel activiteiten ontplooit ter promotie van jazzmuziek in Nederland).
Lees meer
Aantal woorden: 1113 woorden.
Onderwerp: LIVE
07 April '06 - 10:23
Chris Potter – Een 'jonge' tenorreus in Rotterdam
Lantaren/Venster Rotterdam, zaterdag 1 april 2006
Door René de Hilsters met foto's van Berbera van den Hoek
Chris Potter is één van de nieuwe tenorreuzen. Op zijn 18de kwam hij terecht bij de trompet veteraan Red Rodney en daarna ging het snel met Chris Potter. Als sideman speelde hij met Dave Holland, Paul Motian, Steve Swallow, The Mingus Big Band en Steely Dan. Ook begon Potter al snel platen onder eigen naam te maken. Eerst voor het Nederlandse Criss Cross label daarna voor Concord. Uiteindelijk kreeg hij zijn “major” contract aangeboden van het Verve label. Chris Potter schuwt het experiment niet en zijn albums gaan dan ook verschillende kanten op. Zijn laatste CD Underground is een echt electric jazz album. Met zijn “Underground” band gaf Chris Potter een concert in het Rotterdamse
Lantaren/venster. De bezetting van de “Underground” band was nagenoeg het zelfde als op de cd met het verschil dat gitarist Wayne Kranz werd vervangen door Adam Rogers. Op de fender rhodes piano speelde Craig Taborn en op drums hoorden we Nate Smith. Inderdaad, geen bassist in deze bezetting. Dit gemis moest worden opgevangen door Craig Taborn, die volle lage akkoorden en basloopjes uit zijn zwaar overstuurde fender haalde en door gitarist Rogers die ook de lage regionen van zijn instrument opzocht. Dat dit zo nu en dan in een geluidsbrij verzandde, mocht de pret eigenlijk niet drukken. Zelfs de zo nu en dan wringende akkoorden van Taborn en Rogers konden geen afbreuk doen aan het spel van Chris Potter dat onder alle omstandigheden erg sterk bleef. Ook Nate Smith leverde puik werk. Een stevig swingende en groovende drummer.
Lees meer
Aantal woorden: 577 woorden.
Onderwerp: LIVE
05 April '06 - 16:54
LEELA JAMES GEEFT BEESTACHTIG CONCERT
Gezien: 1 april 2006 Heineken Music Hall, Amsterdam
Door Liesbeth Beeftink met foto's van Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
Leela James is een graag geziene gast op de Nederlandse podia. In minder dan een jaar tijd maakte ze twee keer furore in Paradiso, één keer op
North Sea Jazz en was ze nu ook voor de tweede keer in de Heineken Music Hall te zien. De niet helemaal uitverkochte zaal was toch goed gevuld met jong en oud publiek. Na opwarmers Senna en Pete Philly & Perquisite was het tijd voor een maatje meer. De tot nu toe ongebruikte catwalk en de verhoging op het podium verrieden alvast dat James een spectaculaire show voor ons in petto had. En die belofte kwam ze direct na: terwijl de lichten dimden en de muziek aanzwol werd het silhouet van Leela James met het kenmerkende ‘big hair’ zichtbaar achter een stuk gespannen papier. Eerst een paar soulkreunen, wat ijdel gepluk aan de afro, toen kwam de beat erbij en met een brul sprong ze door het papier. Het podiumbeest was los!
Lees meer
Aantal woorden: 624 woorden.
Onderwerp: LIVE
04 April '06 - 14:03
Funky Fiesta met meester Maceo Parker, featuring Candy Dulfer
Door Serge Julien met foto's van Berbera van den Hoek (klik voor vergroting)
Het belooft een groovy avondje te worden in
013 want niemand minder dan Maceo Parker resideert in de Tilburgse concertzaal! Behoeft deze man nog enige introductie? Een beetje kenner zal weten dat deze altsaxofonist is doorgebroken in de jaren zestig in de band van de grondlegger van de funk James Brown. Later speelt hij mee met de uitvinder van de meer progressieve funk (beter bekend als P-funk) namelijk George Clinton en diens projecten Parliament en Funkadelic. Ook Clinton’s satelliet act Bootsy Collins maakt geruime tijd gebruik van de saxtalenten van Maceo.
Met zo’n werkverleden heb je behoorlijk wat bagage opgebouwd om eens solo aan de slag te gaan. Door de jaren heen heeft de man al menige funkparels uitgebracht. Grootheid Prince loopt volledig weg met hem en noemt de sympathieke saxofonist “The Teacher”. Parker tourt mee tijdens Prince’s One Nite Alone Tour en de uiterst succesvolle Musicology Tour. Daarnaast duikt hij met regelmaat op tijdens afterparty’s van de purperen smurf uit Minneapolis. Ook op de zojuist verschenen schijf 3121 van Prince blaast Maceo een eindje mee op het ouderwets funky klinkende Get On The Boat.
Op zijn laatst verschenen plaat “School’s In” doet Parker wat hij het beste kan: funken! Sinds begin vorig jaar tourt hij de wereld rond ter ondersteuning van deze knallende feel good funkplaat. Hoewel je Parker in de CD rekken vaak bij het genre jazz kunt vinden en op menig jazz festival aangekondigd ziet staan kun je ervan uitgaan dat de inhoud van man’s muziek 98% funk is en 2% jazz. 013 krijgt vanavond een lesje in funk en dat wordt met z’n allen gedaan want bij funk staat alles en iedereen in dienst van de groove!
Lees meer
Aantal woorden: 1079 woorden.
Onderwerp: LIVE
03 April '06 - 09:20
Drie Winnaars finale 'Deloitte Jazz Award' bekend
Bimhuis zondag 2 april 2006
Tekst en foto's Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
Tijdens een sfeervolle voorronde in het Amsterdamse Bimhuis streden gisterenavond vijf genomineerden voor de finale van aantrekkelijke
Deloitte Jazz Award, een aanmoedingingsprijs voor jonge, veelbelovende jazzmusici. Zij werden begeleid door het Jazz Orchestra of the Concertgebouw o.l.v. Henk Meutgeert. Op woensdag 17 mei zal er, eveneens in het Bimhuis, een finaleronde zijn. De uiteindelijke winnaar ontvangt een geldprijs van € 20.000, de andere twee finalisten een stimulansprijs van € 2.500.
De jury bestond uit Peter Krom (voorzitter), Bert Vuijsje, Hein Van de Geyn, Paul Gompes, Amanda Kuyper en Jan Menu.
Na een intermezzo van het orkest en een spannende pauze maakte de Jury bekend dat
Robert Rook (foto rechts),
Jeffrey Bruinsma (foto links) en
Timucin Sahin (midden) door gaan naar de finale. Vocalist Wouter Hamel en saxofonist Paul van der Feen die beiden veel kwaliteit toonden moesten helaas afvallen.
Voor mijzelf had ik al uitgemaakt dat in ieder geval Jeffrey Bruinsma bij de finalisten zou behoren. Zijn composities waren sprankelend en rijk geschakeerd, met fantastische arrangementen voor het orkest en ook zijn spel had de kracht van een winnaar. Robert Rook, die kortgeleden nog zijn nieuwe cd 'Dangerous Cats' presenteerde, was in mijn beleving een goede tweede en daarna wist ik het niet zeker. Het gitaarspel van Timucin Sahin is uniek te noemen. Zijn gitaar met dubbele hals geeft hem een groter bereik en hij haalt er wonderlijke klanken uit. Wouter Hamel zingt fantastisch, heeft een uitstekende zelfverzekerde podiumpresentatie, maar kon mij niet helemaal overtuigen dat hij kan doorleven wat hij zingt. Paul van der Feen gaf blijk van zijn voorliefde voor John Coltrane en is in ieder geval een veel belovend talent!
Op 29 mei zal de kersverse winnaar van de Deloitte Jazz Award 2006 in het Concertgebouw samen spelen met Amerikaanse pianist, componist, arrangeur en bandleider Eddie Palmieri, die de winnaar is van de
Concertgebouw Jazz Award 2006. Afgelopen februari werd Palmieri voor zijn cd Listen Here! voor de achtste keer onderscheiden met een Grammy Award, ditmaal voor Best Latin Jazz Album. Hij zal de oeuvre-prijs op maandag 29 mei a.s. in het Concertgebouw in ontvangst nemen uit handen van Concertgebouwdirecteur Martijn Sanders. De Concertgebouw Jazz Award wordt dit jaar voor de vijfde keer uitgereikt. Eerder werd de prijs toegekend aan Benny Golson (2005), Chick Corea (2004), Elvin Jones (2003) en George Coleman (2002).
Websites:
Robert Rook,
Jeffrey Bruinsma,
Timucin Sahin,
Wouter Hamel,
Paul van der Feen,
Eddie Palmieri,
Deloitte Jazz Award 2006,
Bimhuis,
Concertgebouw Amsterdam Jazz Orchestra of the Concertgebouw.
Aantal woorden: 437 woorden.
Onderwerp: VERWACHT
01 April '06 - 10:38
Suri-Jazz van de Nazaten bij Vrije Geluiden
Tekst Vrije Geluiden foto's Hans Speekenbrink (klik voor vergroting)
Ze passen niet in een vakje. In de tram van de grote stad vallen ze niet op als groep. Ze improviseren er lustig op los. De genetica van hun geluid is moeilijk uit te pluizen. Je hoort alle kleuren, je ziet alle geuren. Het begint met harmonie- en fanfarekorpsen die in strakke vierkwartsmaat door Paramaribo paraderen.
Lees meer
Aantal woorden: 300 woorden.